Donderdag 16 mei 2019

16 mei 2019 - Irkoetsk, Rusland

Zo, 4 dagen uit de lucht geweest en vanavond aangekomen in Irkoetsk. Het is wel wat met de trein.

We zijn dus zondag nacht opgestapt , in Moskou. Omdat het 00.30 was dat de trein vertrok was het dus meteen tijd om naar bed te gaan. Ik logeerde in een 4 persoons coupe, 2 bedden boven elkaar( met een andere vrouw uit het reisgezelschap , de reisleider en een  Russische jongeman) . Je krijgt een lakenzakken, er ligt een matras en kussen en dekbed. Sandra , wat ben ik blij dat je die lakenzak voor me gemaakt hebt. Dit scheelde heel veel gedoe.

D1ste dag was bij ontwaken bloed heet. En dan zit je dus op een trein die die echt veel stops maakt. Het was dus niet de allerbeste dag voor ons allemaal. We dachten als dit het is voor 4 dagen.... de restauratie wagen werd bemand door 2 vrouwen, Kokkie en Ludmila. Kanjers van vrouwen , echt Russinnen met grote borsten, een stuurse blik en totaal geen Engels spreken . Maar al snel ontdooiden de dames omdat we met zijn allen het avondeten daar nuttigende . Kokkie maakt alles zelf, schilt de piepers enz. Dus het duurde steeds een eeuwigheid voor e kon eten. Maar goed , met spelletjes scrabbel en rummikub komt de avond ook weer om. Slapen was deze avond wat beter te doen. Je raakt gewend aan het bewegen van de trein en dat deed hij. Vooral ‘ s nachts  ging hij vol gas en het leek soms of elke wagon wel over iets heen moest springen zulke “ hobbels” leken er op de rails te liggen.

Dag 3 was de temperatuur weer wat aangenamer, we gingen dan ook richting Siberië . Aan het einde van de dag zagen we de eerste sneeuw. We kregen allemaal wat ritme in de dag, wakker worden, plassen ( dat was ook nog  wel even een dingetjes want als de trein een stop had, mocht je een 20 min voor de stop en 20 min na de stop, en geduurde de stop niet naar toilet. Hij ging dan op slot. Dus je moest de tijd wel in de gaten houden en uitkienen. Menigeen heeft met gekruiste benen staan te wachten. ) De toiletten zijn ook niet van de Sphinx  uit Maastricht maar van de Hufterproof fabriek, grof en oud en roestvrijstaal. De enige wastafeltjes in onze wagon waren bij die twee toiletten en daar moest je dus wassen en plassen, met een man of 36. Maar ook dat went.

De laatste dag was met weinig lange stops. Twee keer maar 30 min dus geen tijd om het station uit te gaan. Even een frisse neus op het perron was dan alles.  Maar we gingen richting het eindpunt dus geen probleem. Een aantal van de groep hadden het wel gehad me5 die trein. Zij hadden zich wat verkeken op de treinreis. En dan vanavond aangekomen; in Irkoetsk. Mooi groot hotel, aan een mooi plein/ park. Kan het nog niet goed zien, donker buiten. Eerst de kachel eens uit en het raam open. Ze houden in Rusland wel van warm stoken.

Ik stuur nog foto’s mee . En morgen gaan we naar het Baikalmeer , naar een Guesthouse aan het meer . Daar horen jullie de komende dage weer over. Vanavond eerst maar eens zien te slapen in een bed wat niet beweegt....

1. Marjolein:
    16 mei 2019
    Leuk weer een update te lezen!! xxxxx
  2. Jeanette:
    16 mei 2019
    Hoi blij weer iets van je te horen en leuk hoor de belevenissen (voor echte vrouwen ) en je staat quappa op de foto slaap lekker en morgen genieten maar groetjes van ons allebei
  3. Ria Apeldoorn:
    16 mei 2019
    Wat leuk weer wat van je te horen ik denk dat je geniet wat een mooie foto’s en wat een uitgestrektheid voor straks lekker slapenin een bed dat niet beweegt Gr van ons
  4. Jurjen:
    17 mei 2019
    Wow ziet er goed uit! klinkt heel bijzonder! xxx
  5. Esther:
    17 mei 2019
    Respect dat jullie het met z'n 4en in zo'n kleine coupé hebben uitgehouden. Wat een bijzondere reis, ik ben benieuwd naar het vervolg!
  6. Hennie:
    17 mei 2019
    Hoi Nien, en ik maar klagen dat ik het in de camper al zo krap vond met z'n tweetjes. :) Lijkt me een vreemde ervaring met 3 wildvreemden de nacht(en) doorbrengen in zo'n kleine ruimte. Ik hoop dat je geniet van deze tour.
    Groetjes, Hennie.