Maandag 14jan 2019

15 januari 2019 - New York City, Verenigde Staten

Het plan was naar het Guggenheim museum. Het is best wel een stuk lopen bij het hotel vandaan dus met de bus. De halte is. Voor het hotel dus gemak dient de mens. Het is alleen nog stervenskoud en het duurde maar voor hij kwam. Een maal in de bus leek het idee toch niet zo goed. Ook in de bus was het zo koud en stilzitten is dan niet bevordelijk. De rit uitgezeten en bij het museum naar binnen. Heel apart museum, een spiraal van boven  naar beneden. Het klonkt er als een zwembad, sorry dat vond ik . Erg rumoerig. En dan loop je zo in de rondte naar beneden en langs de muren hangt de collectie. Nu van Hilma af Klint. Voor mij onbekend maar overal lagen dikke boeken met haar werk en haar leven. Dus me daar in verdiept. Interessante vrouw.....

Beneden hingen nog een aantal Franse impressionisten . Dus al met al wel een mooie collectie maar niet mijn museum.

eenmaal buiten scheen het zonnetje weer lekker en met het windje in de rug en de zon in mijn gezicht, een stuk van Central Park genomen terug richting de stad. Het laatste stuk toch weer met de bus gedaan.

Het hotel heeft de shuttle voor de terugreis geregeld en ik nog even inchecken aan het einde van de dag..... nou vergeet het maar. Kan niet, lukt niet. Pissig want dan moet het op het vliegveld gebeuren, gedoe!

Even lekker gerust op mijn kamer, wat gegeten en toen toch nog met de nighttour met de hop on en hop of bus. Tijdens mijn vorige verblijf hadden we altijd een gids op de bus die vanalles vertelde over de stad . Maar die zijn schijnbaar weg bezuinigd, oortje in en luisteren maar. Het verhaal klopt vaak niet met waar je rijdt en het is ook af en toe achterhaald. Maar aan de avondtour zijn de bezuinigingen voorbij gegaan: een oudere chinese man , erg enthousiast maar moeilijk te verstaan..... Maar hij bedoelde het goed en als je goed naar hem luisterde was het te begrijpen. Om 20.45;weer thuis. We werden weer ergens anders af gezet dan waar we opgestapt waren dus weer een stuk lopen door de donkere, drukke stad. Maar , het klinkt misschien gek, je raakt eraan gewend. Je begrijpt hoe de straten lopen , welke kant je moet hebben enz. Manhattan is een logisch ingedeelde wijk.

Wat later zag ik vanuit mijn kamerraam de brandweerwagens voor het hotel staan, zwaailichten, mannen rondlopen, kruispunten afgezet ...nou ja, zolang ik geen alarm hoor, zal het wel goed zijn. ( vanochtend hoorde ik dat er vaak vals alarm is, maar dan heb je wel dat hele spulletje voor de deur staan) .Schuin tegenover het hotel is de brandweer garage. Iemand vertelde dat deze garage grote verliezen had geleden tijdens 9/11.  Het is ook een apart gezicht om die grote ladderwagens door die drukke straten te zien racen. Amerikaanse vlag achterop wapperend.

Straks ga ik nog even op weg naar Grand Central Station. Een groot en op de foto’s , mooi trein station. En dan maar inpakken en weg wezen.

ik word om 13.10 op gepikt om naar JFK te gaan. Vlucht van 17.45 u.