Zaterdag 24 mei

25 mei 2019 - Datong, China

Heerlijk geslapen, lekker ontbijtje en om 9.00 u weer in de bus. We moesten een flink stuk rijden naar het complex met de Hangende tempels. In de tussentijd kan je jullie wel even wat vertellen over de Chinezen: ze praten heel luid tegen elkaar  en ook vaak op een boze , hoge toon maar onze gids Mai legde uit dat dit niet is wat wij denken. Dit is de manier van praten tegen elkaar en meestal is wat ze zeggen gewoon zoals wij tegen elkaar praten. Maar wij schrikken ervan als er achter je weer iemand staat te schrijven. Onze slogan van deze dagen was : Does lief! En we hebben ook allemaal de gewoonte om gezellig tegen ze terug te kuivelen in de trant van: je, nu kan je wel zo schreeuwen maar ik snap er toch niks van. Blablablabla. Verder is het ook op veel plaatsen en gebouwen verboden te roken maar daar trekt niemand zich iets van aan. De bewaking in het hotel staat te roken in de lobby, in de kamers wordt gerookt, in het restaurant . Dus hier hebben ze nog een slag te slaan. Verder het gezegde dat Chinezen zo vriendelijk zijn , gaat tijdens het reizen enz niet op . Volgens mij hebben zij het duwen en voordringen uitgevonden dus: Does lief!!!

oke, de Hangende tempels is prachtig. Aan een hoge rotswand hangenden echt een aantal tempels van Boeddhistische monniken.  Zij wonen er niet meer  en nu is het een toeristische bezienswaardigheid. Hoog klimmend, trap voor trap kan je er rond lopen. Zie foto’s.

Met zijn alle geluncht in de stad: Chinees eten ( maar dan anders,) grote tafel, draaiplateau, stokjes, kleine hapjes en jasmijn thee erbij.

Daarna naar de Yugang grotten waar een groot aantal boeddha’s te zien zijn. Ook dit hele complex is op zijn Chinees, in 2004 gebouwd, de grotten en de boeddha’s  zijn echt, denken we. Tegen sluitingstijd terug gewandeld, over een markt met allerlei koopwaar en eten.

Toen weer met de bus naar de stad. Daar heeft een deel nog het avondeten genoten, een stukje langs de verlichte stadsmuren gewandeld en toen met detaxi naar huis. Dat kost hier niets, een ritje stad naar hotel is echt te ver om te lopen en met de taxi is het 10 yuan= 1,30. Dus dan snap je het.

Nog even gewandeld naar een shopping mall , 7 etages, en toen naar hotel en naar bed. Trein vertrekt weer om 7 u dus om 6.15 uitchecken. En op weg naar de kaatste stad, Beijing.

1. Jeanette:
    26 mei 2019