Zondag 19 mei 2019

19 mei 2019 - Irkoetsk, Rusland

Gelukkig weer wat opgeknapt. Nog een beetje rare maag, maar rustig aan doen met eten en drinken, komt helemaal goed.

We vertrokken pas om 11 u uit Listvyanka , dus rustig opstaan, ontbijtje, nog even een rondje lopen en terug naar Irkoetsk. Eerst bij het hotel langs om de spullen die we mee hadden terug te brengen, kamers weer te verdelen en was op te halen. Met onze gids in Irkoetsk eerst een stuk gewandeld, met alle bijzonderheden van dien. Zij was een prima gids, wist heel veel te vertellen, leuke weetjes. Ik voeg wat foto’s toe van gebouwen oa het herdenkingsmonument van de 2 de Wereldoorlog. Hier brand ook altijd de vlam. Op de muur op het gebouw erachter staan li en re twee gedichten en in de midden 3 rijen met namen van personen uit Irkoetsk die iets betekend hebben in die oorlog, de bevrijding van  het westen bv. Want Rusland was niet in oorlog, zij kwamen om ons te bevrijden. Afgelopen 9 mei hebben ze hier de overwinning gevierd, zoals ik al schreef in Moskou.

Verder foto’s van de rivier de Angara. Dit is de enige rivier die ontspringt uit het Baikalmeer. De anderen monden er allemaal in uit. Hij splitst de stad Irkoetsk ook in tweeën. Er loopt een mooie boulevard langs en aan de “hippe” kant van de stad is er van alles te doen, wijk 130.

Verder hebben we gekeken bij een aantal houten huizen die hier van ouds her nog in de stad staan, degenen die op de foto staan zijn na gebouwd maar er staan nog een groot aantal oude woningen schots en scheef. Ze worden bewoont, hebben vaak geen water en de inwoners wachten tot te overheid zegt dat ze echt onbewoonbaar zijn en er een nieuwe woning voor die mensen is ( hebben dus geen geld).

Vanavond vroeg naar bed, mo om 7 u op de trein naar Ulaanbaatar. 32 uur treinen incl grensovergang wat soms een eeuwigheid kan duren. Maar dat verhaal horen jullie als we in de hoofdstad in het hotel zijn.

1. Marjolein:
    19 mei 2019
    fijn dat je weer een beetje opgeknapt bent! geniet :) :) en goede reis morgen!
  2. Jeanette:
    19 mei 2019
    Heerlijk heb weer genoten het voelt net of ik ook mee ben lekker uitrusten en slapen voor morgen en een fijne reis je weet het Genieten groetjes 👍🙋‍♀️😘
  3. Sonja:
    20 mei 2019
    Fijn dat je weer een beetje bent opgeknapt. Weer heel leuk om zo een klein beetje met je mee te reizen. Een goede reis naar de volgende stop. wij wachten weer op je volgende verhaal.
  4. Ria Apeldoorn:
    20 mei 2019
    Hallo Nienke fijn dat het beter gaat wat een mooie foto’s geniet van de treinreis Gr van ons