Woensdag 14 september 2022

14 september 2022 - Clane, Ierland

Vanochtend wat later vertrokken, geen koffers mee want we slapen hier nog een nacht, in Clane, buitenstadje van Dublin.Op weg naar de stad even langs Phoenix park, een heel groot park . Bij het laatste bezoek van de paus waren er 1 miljoen mensen daar.  We raakten aan alle kanten in de files, dus een lange reis. Ook in Dublin stond alles redelijk vast, maar toch een tour met de bus door de stad gemaakt. Daarna naar Jameson whiskey experience. De oude fabriek is nu een museum met proeverij. Dus rond geleid, beproeft, uitleg over de geschiedenis enz. Erg leuk.

Daarna werden we vrij gelaten, mochten doen wat we wilden, om 18 u moesten we weer bij The Duke zijn om het laatste avondmaal met elkaar te hebben. Eerst maar naar de National Galery  of Ierland. Museum met Ierse oudemeesters maar ook onze bekende mannen zijn er natuurlijk, Rembrandt, Vermeer, Steen. En een tijdelijke collectie met schetsen uit ons Rijksmuseum, heel mooi

Een paar van ons hadden al een tijdslot bij Trinity college gereserveerd waar ook het book of Kells ligt. Dit is door monniken geschreven rond 800, prachtige caligrafie, mooie kleuren en patronen. Het zijn de teksten van de evangeliën. Op kalfhuid geschreven.

Trinitycollege heeft ook een prachtige oude bibliotheek waar de studenten nog steeds gebruik van maken. Het heeft een medische faculteit en geestes en exacte wetenschappen.

En ik wilde nog graag naar St. Patricks cathedral, maar lopen was me te gek, dus hup, op de bus en dat ging prima, zitten en laat je kontje maar rijden. Mooie kathedraal, maar wel wat donker en somber. Ik had helaas geen tijd om de mis van 17.30 bij te wonen, ivm de maaltijd….

Naar the Duke, lekker Iers gegeten, en toen weer naar het hotel. Het was al laat, dus lange dag, veel gelopen en vermoeid.
Even lekker onder de warme douche, thee gezet en nog een verhaaltje schrijven. Want dit was de laatste dag, morgen naar huis. Maar daar doe ik morgen verslag van, nu lekker 😴.

Fotos al ge down  load maar morgen schrijf ik nog wat bij.

1. Sandra:
    14 september 2022
    Goeie reis alvast voor morgen, je kan weer terug kijken op een mooie trip. Veel gezien, bedankt voor het delen van je verhalen erg leuk. Siempie zal het weer gezellig vinden als je thuis bent😽
  2. Hennie:
    15 september 2022
    Mooie reis geweest Nien. Hopelijk gaat de terugreis voorspoediger dan heen. Groetjes!
  3. Ria Apeldoorn:
    15 september 2022
    Hoi Nienke
    Alweer de laatste dag maar het was een prachtige reis en je hebt genoten goed thuis reis en tot gauw als je tijd hebt
    Ik heb met veel plezier met je mee gereisd groetjes Ria