Maandag, 3 februari 2020

3 februari 2020 - New York City, Verenigde Staten

Daar ben ik weer. Vanwege allerlei redenen een onrustige nacht gehad. Ik kon vanochtend rustig aan doen want ik hoefde pas om 11 u bij de fietsenverhuur te zijn. Dus eerst rustig douchen enz en toen lang ontbeten. Een stuk rustiger dan gister. Op mijn kamer nog even gecheckt hoe ik bij de fiets moest komen want dat was helemaal aan de noordkant van Central Park. Te ver om te lopen dus hup, met de metro.  Ook eigenlijk weer een  makkie , als je het maar weet. Ik was ruim optijd  bij de fietsenverhuur, dus eerst even koffie bij de dunky donuts. O ja, dat heb ik nog niet geschreven : de weersvoorspellingen waar niet echt goed, maar de hele dag heeft de zon geschenen, prachtig weer. We waren met zijn drieën en een gids. Een Frans stel, en Kevin , de gids, gepensioneerd leraar geschiedenis op de Universiteit, nu gids, muziekliefhebber en schrijver. Een onwijs gezellige vent, en ook een  beetje gek.

Om 11 u vertrokken en een top rit gemaakt. Cathedral of John THE Divine, toen naar de Columbia universiteit , naar het prachtige fietspad langs de Hudson rivier. Zonnetje in het gezicht, wind in de rug en een gids die veel info kon geven. Langs het stuk waar ik gister was, High line( Hudson Yard) THE Meatpakkersdistric, Green Village, ,Wasingtonpark, City hall, waar de Burgermeester van New York kantoor heeft. St Patricks chapel en dat is dan alweer achter de Freedom tower, dus waar de aanslagen op de Twin Towers waren op 9/11. Het laatste stuk naar het zuiden, racen over Broadway, echt te gek, tussen de auto’s door, door rood licht, alles “mag” op d fiets en Kevin maar roepen tegen iedereen dat het zo een mooie dag was om te fietsen. En dan vindt hij het nog gek dat andere weg gebruikers een hekel aan fietsers hebben...

We hebben de fietsen ingeleverd en toen gingen we weer ieder ons weegs. Ik nog even naar de kapel met daarachter een oude begraafplaats . Je gelooft het niet maar na de aanslagen, en die waren echt dicht bij, was deze kapel helemaal ongedeerd en zo ook de begraafplaats...

We waren helemaal naar Lower Manhattan gefietst dus lopen terug was geen optie. Dus weer met de metro. Toen nog even een stukje gelopen en wat gegeten en toen was het wel weer mooi geweest, naar het hotel , koffie, Lemoncake mee naar boven en de benen omhoog.

Nog wat voorwerk voor morgen gedaan, om 9 u met de Bustour  en landen voor de middag gemaakt. Niet te gek want morgenavond ga ik nog naar het theater, maar daar morgen meer over.