28 mei 2019 - Dongcheng Qu, China

Zo, er stond een nieuwe dag voor de deur. Ik zag al uit mijn raam, strak blauwe lucht en geen wind. We wisten al dat de temp zou oplopen naar 32 gr. ......dus niet zo een goede dag voor de Verboden Stad en het plein van  de Hemelse Vrede.  En zo liep het ook. Het was er heel warm en ontzettend druk. Maar als je Beijing bent moet je ook deze twee bezienswaardigheden aan doen. Dus door lopen en luisteren naar de gids. Op de weg naar het Plein kruizen we die weg die wij allemaal kennen van de opstand in de jaren 80 van de studenten; die jongen die met de twee plastic tassen voor de tank staat. Nu is het zo dat heel de wereld die foto en dat filmpje kent maar dat was toen in China niet bekend. Toevallig gebeurde dit in de buurt van het hotel waar de hele internationale pers op het dak stond om alles te volgen en zo ging dit heel snel de wereld over. Maar in China werd dit niet gepubliceerd. Er is nu nog steeds moeite met het internet, Facebook en whatt app. Via een app die alle beperkingen omzeilt kan ik deze berichten sturen maar zonder dat werkt er niets. Ongekend voor ons. Maar waarschijnlijk gebruiken heel veel mensen deze app.

Oke, het Plein was dus behoorlijk vol en warm, geen schaduw. Langs het mausoleum van Mao gelopen maar de rij om naar binnen te gaan was zo immens dat we dat maar gelaten hebben. Het monument voor de gevallen soldaten tijden s de revolutie gepasseerd en het gebouw wat wij wel kennen als er  weer een volkscongres  is. We zien dan op de tv sat gebouw waar honderden mensen samen komen uit heel China. Toen doorgelopen naar de Verboden stad, het verblijf van de keizer en zijn voltallige gevolg. Het is een museum, de gebouwen worden langzaam aan  gerestaureerd , gelukkig echt, niet op zijn Chinees. Na een korte lunch, geen Chinees maar lekker belegde broodjes, zijn we naar een Hutong gegaan. Dit zijn smalle straatjes, een soort volksbuurt, met kleine huisjes  (met doorkijkjes hoe het er bij die huisjes uitzien)maar ook leuke winkelstraatjes met kleine winkels met van alles. Daarna had ik het gehad, met een paar andere met de taxi naar het hotel. Taxi’s kosten hier heel weinig dus een prima vervoermiddel. Even een paar uurtjes bijtrekken en toen nog het avond eten. 3 van de groep gaan mo weg zijn reizen nog door naar de stad waar het terra cotta leger is en wij blijven hier en gaan donderdag naar huis. Dus een afscheidsdiner, met Peking eend.Erg gezellig met een maaltijd incl show.

1. Kitty v-d Plas:
    28 mei 2019
    Ha die Nienke,nog even over de chinees muur,prachtig uitzicht joh,sorry voor de late reactie,loop een dag achter met lezen.
    Wat een rij,niet normaal,dat zal wel warm geweest zijn ,daar word je ook heel moe van,en natuurlijk al de indrukken die je op doet,geniet er nog maar even van ,groetjes Kitty
  2. Jeanette:
    28 mei 2019
    Hoi vrouw weer en heel mooi verhalen plus foto’s heb weer genoten slaap lekker en tot morgen👍😘😴