29 mei 2019 - Dongcheng Qu, China

De laatste dag. Vandaag wat later uit het hotel vertrokken en een rustig programma. Het is weer zo een hete dag, geen wind. We gaan naar de tempel van de Hemel. Deze keer met de metro . Dus eerst een stuk lopen naar het station, kaartje voor weinig kopen en 7 stations met de metro nemen. De stations zijn heel modern hier. De rails van de metro kun je va het perron niet zien. Er zit een wand met  schuifdeuren voor. En de metro stopt precies bij de deuren zodat je kunt instappen. Ook moderne metrostellen, keurig. De mensen zijn niet zo beleefd als in Rusland . Als wij, grijskoppen , binnen stapte vlogen veel jongelui al van hun plek om ons te laten zitten. Nu keek iedereen op zijn telefoon en bleef rustig zitten. Maar bij halte 6 zaten we bijna allemaal.... even weer een stukje lopen toen waren we bij het Paleis van de Hemel. Een prachtig complex, echt oud en mooi gerenoveerd. Dit is gebouwd in de .....dynastie en werd 2 x per jaar gebruikt voor offer ceremonie ; 1maal voor bidden voor een goed oogst en 1x als dank voor de goede oogst. Verder was dit alles het hele jaar dicht. Er staat een prachtige tempel in het midden met aan beide zijden bijgebouwen maar ook rondom een heel mooie tuin, met veel schaduw ( gelukkig voor ons)  . De tuinen voor de tempel worden druk gebruikt voor sociale aangelegenheden veel ouderen ontmoeten elkaar hier en sporten  samen, zingen, spelen in een orkest. Maar mensen  zitten ook rustig in de schaduw , maken een praatje , leggen een kaartje dus echt voor de sociale contacten.  Op een ander pleintje stonden heel veel mensen bij elkaar en natuurlijk vroegen wij ons af wat er was. Het leek een openbare datingbijeenkomst een soort tinder  maar dan met een briefje op de grond met je gegevens. Het leek over moeders/ ouders partners zochten voor hun kinderen. Wij konden van de briefjes ontcijferen geboorte jaar en lengte.  We mochten de briefjes niet fotograferen duseen beetje stiekem en niet goed te lezen.

toen naar een heel grote shopping mall waar afdingen een kunst is. Ik moest een nieuwe koffer want door  alle trappen op en af zonder roltrap waren de wieltjes van de reistasje gesneuveld en tillen is geen optie. Het lijkt net een markt, je doet een stap en de verkopers beginnen tegen je te praten: you want a New bag.... allemaal erg opdringerig en allemaal nep merken. Leuk om te zien, snel genoeg van.

Na de lunch terug naar het hotel, verder rustig aan gedaan, even gelezen, koffer omgepakt. Alles past er gelukkig in.

Morgen naar huis, om 7 u bij het hotel vertrekken en om 10.55 vliegen. Dan zijn we om 15.15 weer op Schiphol en is alles weer voorbij....

1. Kitty v-d Plas:
    29 mei 2019
    Ha die Nienke,laatste dag is aan gebroken,prachtige tempel ,van binnen en van buiten.
    Ja dan zit het er weer op,jammer,misschien ook wel weer fijn om naar huis te gaan.
    Je zult er wel even van bij moeten komen van deze mooie ,indruk wekkende reis.
    Hele goeie terug reis,groetjes Kitty
  2. Jeanette:
    29 mei 2019
    dus dit is je laatste dag je zal wel blij zijn om morgen bij je kinderen 😻😽te zijn en in je eigen bed te slapen hoop je gauw te zien slaap lekker en voor morgen een hele goede reis toegewenst 👋👍😘✈️
  3. Karin:
    29 mei 2019
    Peking eend inmiddels opgegeten, en je bed al opgezocht denk. Wat een mooie herinnering zul je aan deze reis hebben Nienke, als we op de mail al genieten, laat staan hoe het in t eggie is.... voor morgen reis, en tot later...grt Ka en Fem
  4. Sandra:
    29 mei 2019
    Hoi Nien, nou ik heb weer meegenoten van je verhalen hoor!! Een hele goeie reis en Siem en Kitty zullen vast blij zij als je er weer bent al zullen ze mij natuurlijk enorm gaan missen😂🤣😅grapje!! Zie je gauw!!
  5. Ria Apeldoorn:
    29 mei 2019
    Hallo Nienke voor de laatste keer wat is het een geweldige reis geweest wij hebben er van genoten nu maar uitrusten en bij komen van die vermoeiende reis het was om nooit te vergeten en nu verlang je naar je eigen bed Gr Wim .Ria & Nico