2de verhaal

31 augustus 2023 - Paris, Frankrijk

In de Thalys werd bij ongeveer Rotterdam verteld dat we in Brussel moesten overstappen omdat deze trein technische problemen had. Dus zo gezegd, zo gedaan, van spoor 4 naar 6 met de hele stoet en in een kwartier reden we weer. Gelukkig. Dus wat later aangekomen in Parijs, Gare du Nord. Het hotel gezocht, even weer wennen aan het lopen op Google Maps maar het gelukte . Klein hotel, gelukkig iemand bij de balie die Engels spreek, erg vriendelijk. De koffer in de opslag en hup, op weg naar Montmartre. Een 20 minuten lopen. Maar ik vergeet e schrijven dat het geen lekker weer is, regen, miezeren dan weer een flinke bui, dus une petit , peu triest. Helaas. Leuk, met een toeristische treintje naar boven , naar de Sacre Coeur. Wat een vreselijke rit, hobbelend over een zeer slechte weg, en “ locomotief “ ervoor met een flinke diesel erin dus veel lawaai… maar goed, als je niet wilt klimmen moet het maar zo. Wat een prachtig gebouw, basiliek! Zo hoog boven alles uit, en dan dat uitzicht over de stad. Zo jammer met dit weer, wat zal het prachtig zijn op een zonnige dag.
Nog even naar de kerk die er achter ligt, het eigenlijke hoogste punt van Parijs. Saint-Pierre de Montmartre. Een sobere parochiekerk, met wel modern aandoende mooie glas in lood ramen.
Nog een rondje over Montmartre, het stikt daar van de restaurantjes, souveniers en dat soort dingen. Dus ook maar wat gegeten en toen weer die rammeltrein terug naar beneden. Met denderde vaart de smalle straatjes door, jammer genoeg kon je onderweg niet uit stappen want we kwamen leuke straten en winkels tegen. Misschien maandag nog, maar zien.
Vanaf het eindpunt van de trein weer naar het hotel gelopen. Ging  al beter, herken wat straatnamen en wegen. Meteen een metrokaart gehaald, voor morgen. Even minder lopen, want morgen fietsen, hopelijk is het droog.

1. Ria Apeldoorn:
    1 september 2023
    Hoi Nienke weer een leuke dag jammer dat er geen 🔆was maar vandaag komt hij wel heb je nog een lichtje gebrand in de kerk geniet van deze dag en tot morgen 🤗😘🔆😎
  2. Nienke:
    1 september 2023
    Zeker een kaarsje gebrand, voor een ieder die het nodig heeft.