Zondag 3september 2023

3 september 2023 - Parijs, Frankrijk

Vanochtend was het vroeg dag want ik had vandaag het Louvre geregeld. En met een tijdslot om 9 u dus op tijd uit bed, douchen, ontbijten en hup, weer op weg. De bus goed bekeken dus dat ging prima, mooi op het terrein, bij de Pyramide was de halte. Omdat het Louvre om 9 u open gaat, was het nog niet echt druk. Ik was er al voor 9 u en die rij was er dus wel, degenen met tijdslot 9 u. En dus wachten , maar dat was 10 minuten en toen gingen de deuren open en was ik zo binnen. Ik had al bedacht om eerst maar langs de Mona Lisa te gaan, misschien nog het minst druk. Volg de stroom want dat dacht ws iedereen. Na ja, gezien ✅ het is geen groot schilderij en je staat dan ook nog op flinke afstand, maar oké …. En weer door. Ik had bedacht om de bovenste etage te nemen, ik ben niet zo van de oudheden en de Hollandse meesters zijn toch altijd mooi, of schilders uit die tijd…. Het was even puzzelen want het is enorm groot, maar gevonden. Nou is het niet de mooiste vleugel van het museum. Ons Rijksmuseum maakt er meer van. Wat saaie muren en opstellingen maar wel mooi om dit alles hier te zie . Zie de foto’s. En het was er lekker rustig, af en toe liep ik er alleen…toen ik daar uitgekeken was, weer naar beneden, nog wat bekende franse schilderijen bekeken, kroning van Napoleon en een mooi schilderij over de opstand / revolutie in Frankrijk ( wat weer mooi aansloot bij het verhaal van de gids van gister).
In de hal even geluncht en wat gedronken en toen weer verder , de rondvaart op de Seine. Bushalte gezocht en gevonden en intussen was het wel 30 graden en in een stad is dat erg warm. Ik was voorbereid: blote voeten met Birckenstocks aan, handdoek mee tegen het transpireren onder de rugzak, nou dat ging beter dan gister. De rondvaart startte weer aan de voet van de Eiffeltoren en deze boten zijn enorm groot, er lagen nog grotere maar hier ging al bijna 460 man aan boord….een rondje om het eiland in de Seine, waar ik gister was met de Sainte Chapelle. En nu ook de Notre Dame gezien. Zie foto’s.
Het varen was wel lekker, een beetje een windje dus prima te doen. En met zo een rondvaart zie het heel veel, leuk hoor! Hierna weer met de bus terug ja en dan gaat het toch mis. Ik had het mooi uitgestippeld maar dat komt er een bus ( 45) gewoon niet en dan gaat het mis met Google Maps want dan geeft hij geen alternatief. En lopen met deze temperaturen doe ik liever niet.mEen buschauffeur gevraagd , hij geen Engels, ik geen Frans. Stap maar in, hij bracht me naar een punt waar ik de draad weer kon oppakken, topper! Bij de Opera, weer wat bekend gebied , van de fietstocht, bushalte weer gevonden en hup, naar hotel. Langs “ ons” park, Montholon, waar het nu rustig was ivm de warmte. Wat later gingen er alweer meer mensen met kinderen die kant op, je hebt verder ook geen andere plekken om uit huis te zijn. Deze wijk zijn allemaal smalle straaten met hoge appartementen. Ik was alweer aardig aan het labbere eind, dus broodje gekocht en wat te drinken en lekker mijn kamer ingedoken, even lekker zitten, lezen en nu verslag schrijven.

Morgen de laatste dag, ik denk nog langs de begraafplaats top Montmartre en dan richting Garde du Nord, naar de Thalys. Maar dat is weer voor morgen. Gelukkig hebben we de foto’s nog😊