Zaterdag 2 september 2023

2 september 2023 - Parijs, Frankrijk

Zo, na een wat onrustige nacht door geluiden buiten en elders in het hotel, naar Saint-Chapelle, met de bus heen, natuurlijk. Deze kapel ligt op Ile de la Cite in Parijs, op het eiland dus, in de Seine. Prachtige , oude kapel met verhalen in de gebrandschilderde ramen. En er schijnen veel relikwieën te liggen.  En ook de buitenkant is prachtig, zo mooie versiering, beelden en allerlei tierelantijntjes. Trek de foto maar wat uit elkaar dan zie je wat een werk dat geweest moet zijn.
naast deze kapel is het paleis van Justitie. Omdat deze met elkaar verbonden zijn, moet je bij het naar binnen gaan bij de kapel door een controle, net als op vliegveld, tas door de scan, je zelf met een apparaat gecontroleerd. In dit gerechtsgebouw worden grote rechtszaken gehouden zoals die van de aanslagen in Parijs, de Bataclan 2015. Nu loopt er ook beveiliging rond met flinke geweren.

Hierna nog wat rond gelopen op het “eiland” en toen naar de Jardin du Palais-Royal. Bij het Louvre. Een mooie tuin, met erom heen gebouwen waar de koningen en andere hoog geplaatsten hebben vertoeft. Aan beiden kanten van de tuin mooie wandel paden, onder een haag van lindebomen, lekker koel nu. Stoeltjes en bankjes dus lekker zitten. De galerijen aan de gebouwen zijn nu winkels en restaurantjes. Dure winkels, met schoenen van 580euro en een riem van 200 euro. Er waren ook weinig mensen in die winkels…. Hoe zou dat nu kunnen? Maar mooi om te zien. Later gingen we met de wandel er nog langs en toen vertelde de gids veel over wat hier allemaal in het verleden is gebeurt en hoe het alles ontstaan is. Erg interessant.
Er was op een balustrade ook nog een groep bezig met oefenen voor een uitvoering van iets, zie video. Op de foto zie je ook zwart/witte blokken. Dit is door een kunstenaar gemaakt. Dit veld was parkeerruimte voor auto’s maar dat wilde ze niet meer en ter opvullen en en ook wel apart werden deze blokken geplaatst.
Toen dus nog de wandeling, verzamelen bij de metro-uitgang  Place Colette ( zij was een pionier van het feminisme, een journalist, een danseres en schrijver), een metalen kunstwerk met gekleurde ballen. Het werd erg warm, de wandelingen was ook wel zweten maar wel leuk , door verschillende overdekte passages, die me erg deden denken aan Praag, alleen daar waren ze onder de grond. Allemaal leuke, kleine winkeltjes met bijzondere dingen, bv wandelstokken, maar ook heel ouderwetse boekhandels, en allerlei leuke dingen.
na afloop nog wat door de stad geslenterd tot ik het wel gezien had, even wat eten en nog wat boodschapjes en op naar het hotel. Met bus en nog stukje lopen. In het park waar ik gister was, bijous in de buurt, Montholon,  was nu een gezellige middag, spelletjes voor de kinderen, ouders aan een wijntje , heel gezellig zag het er uit en erg druk….dus maar door. Nu dus met de benen weer omhoog want ze hebben het zwaar gehad vandaag.
Ik zal de foto’s nog toevoegingen dan tot morgen, naar het Louvre en rondvaart over de Seine.

1. Ria Apeldoorn:
    3 september 2023
    Nienke gister had ik het te druk om te kijken maar wat heb ik genoten en jij als je dit in het echt zie moet het dubbel zo mooi zijn het was wel een vermoeiende dag voor je benen fijne dag en tot vanavond lieve groet Ria 🤗☀️😎