Vrijdag 23 mei

24 mei 2019 - Datong, China

Oké, om 24.00 u was de trein weer klaar maar het vertrek stond op 2.00 u en er wordt geen minuut eerder gereden. Gelukkig mochten we wel weer in de trein met alle bagage , dus dat was ook weer een heel gedoe om alles weer op zijn plek te krijgen en iedereen is al moe en wat prikkelbaarder.... maar goed, op tijd in de kooi en slapen maar. Ik denk dat iedereen sliep toen hij ging rijden om 2.00 u. En dat wordt je een paar uur later al weer wakker en dan ben je in China. Ik was om 5.20 u al wakker. We moesten om 6.00 u opstaan omdat we om 6.27 u weer uit de trein moesten. Ik ben van het langzame opstarten zonder iedereen al om me heen dus rustig aan even opfrissen, tandjes poetsen, kopje thee en weer genieten van het ui5zicht. Weer wat meer groen buiten, stenen huisjes i.p.v. hout. Op tijd van de trein. Dan kom je op een heel leeg perron en omdat wij tot 11 u moes5en wachten op onze aansluit8ng dachten we te bivakkeren op het grote lege Perron maar nee, wegwezen hier. We mochten daar absoluut niet blijven. Dus het station uit, geen roltrappen of liften en dus een aantal trappen op en af met je hele bepakking...is geen grap en dan ben je nog moe. Maar vooruit. Een grote stationshal als wachtruimte , me5 een mooie plek voor ons, bij elkaar, kwamen we de tijd wel door. Nu viel het ons al op dat we veel bekijks hadden. En dit blijft zo tot onze bestemming Datong. Het wachten ging goed, de volgende trein was weer 1 groot feest, alle plaatselijke bevolking kijkt ons met open mond aan, maken stiekem foto’s en denken dat we niet zien dat ze onze groep filmen. Eerst nu weer dat geklooi met die bagage die eigenlijk nie5 on deze trein paste maar toen iedereen zat, rijden maar weer voor 2 uur. In Datong aangekomen ook geen lift/ roltrap dus hup maar weer de trappen  op en af . Vriendelijke Chinezen die een handje wilden helpen en gelukkig was het hotel aan de overkant van het station. Ook hier bezienswaardigheid nummer 1. Het zou ons niet verbazing als er vanavond een camera ploeg van de tv in het hotel zou komen om ons aan de natie te laten zien!! Ook in de stad, toch 1 van 3 miljoen inwoners, wilden mensen met ons op de foto’s, kindjes kwamen bij ons kijken echt heel apart. Stadswandeling. gemaakt. Drukke stad, veel lawaai, toeterende auto’s. De oude kern van de stad is ommuurt met een stenen wal met torens/ pagodes erop. Binnen die stadsmuren worden hele wijken gerenoveerd op zijn Chinees : alles afbreken en weer opnieuw opbouwen. We noemen het Chinees oud; het komt uit 1687 maar is in 2008 gebouwd.

nog een aantal mooie dingen gezien en toen nog langs het oude Huaiyuan klooster gegaan. Ligt in de stad en het is prachtig en zo rustig na de hectiek van de stad. Zie de foto’s.

Totaal aan het einde, toch nog samen gegeten en toen naar bed. Morgen weer een drukke dag dus even wat slaap inhalen.

1. Sandra:
    24 mei 2019
    Tjonge dat had je toch nooit verwacht dat je nog eens een bezienswaardigheid zou zijn😂🤣. Het lijkt me heel raar, wat een avontuur Nien!! Ik krijg er geen reiskriebels van het lijkt me vooral veel afzien😊, maar jij geniet volgens mij??? Mooi verhaal weer!! Met Siem en Kitty gaat het prima, Kitty is super levendig en eet als een dijker, af en toe gaan ze lekker naar buiten dat vind vooral Siem heerlijk. Groetjes
  2. Jeanette:
    24 mei 2019
    Nou stoere vrouw ik ben en word niet jaloers op je zal een monument opzetten voor je en na al dat trappen lopen broodjes kroket heb mijn mond weer vol dus gaan we genieten slaap lekker en tot morgen 👍😘
  3. Ria Apeldoorn:
    24 mei 2019
    Nienke wat een reis heb je gehad en amper geslapen je word constant op gejaagd maar het is wel een ervaring nog een gezellige paar dagen Gr.Wim .Ria & Nico
  4. Tieneke Lohr:
    25 mei 2019
    Goedemorgen reizigster, je grootste fan wil graag weten hoe de trein wordt aangedreven. Geniet nog even hè!
  5. Nienke:
    26 mei 2019
    we wisselden steeds ; gestart met een electro loc, daarna diesel, toen weer een electro en het laatste stuk in China een diesel. Ik stuur je wat foto’s via de app. Ik heb ze niet gemaakt maar de mannen in de groep wel, dus die volgen.